Thursday, February 10, 2011

Ujian dari Allah utk kita


telah bermacam2 ujian yang kita terima selagi kita hidup di dunia ni..tapi seberat-berat ujian yg Allah SWT bagi kat kita xpernah kita xjumpa jalan penyelesaian dan yang pasti Allah mahu melihat hamba2Nya berusaha mencari jalan penyelesaian..kadang2 aku terfikir apabila ujian atau masalah yang menimpa kita,kita selalu akan merasa sedih,marah,putus asa dan sebagainya..perkataan yang slalu keluar dari mulut kita contohnya "aduh peningla,macammana ni?,aku xde idea nak settle mcmana,habisla aku" dan lain2 lg la..cuba berfikir sejenak,apa kata kita tukar perkataan yg keluar dari mlut kita dgn ayat sedemikian "insyaAllah boleh settle,daripada aku pening2 mcmni lebih baik aku try solve this problem,hey be cool dont panic..."mcm2 la perkataan positif yg boleh kita serapkn utk memotivasikn diri agar xmudah putus asa dan bersedih2..

jika kamu semua ditempat aku skrg ni,adakah kamu akan mengeluh,bersedih dan berputus asa?buat masa skrg ni aku xpernah mngeluh apa2 cuma ada sedikit kesal atas sikap diri sendiri sebab xbegitu bersemangat nk siapkan theses...benda mudah tp jadi susah,so jangan bersikap seperti aku..aku skrg in processto be hardworking student..perlu memotivasikan diri..dah settle semua ni sape yg rasa gembira dan senang hati?mestilah aku dan fmly aku..tak gitu?hehe..

for your information,on 30th January 2011..segamat telah terkena banjir..ini bermakna rumah kami di segamat turut ditenggelami air..ini merupakan 1 lagi ujian yg aku terima.As usual bila dah kena banjir ni perlula membersihkan rumah yang sememangnya penuh lumpur serta barang2 di dalam umah xperlu nak citer panjang mmg rata2 musnah..jadi aku xdapat nk pulang awal ke segamat coz aku n my housemates haliza azura n nor hafizah telah menempah tiket flight pada 1hb Feb 2011 dari alor star ke Kl...naik Air asia "now everyone can fly"..hehe...memandangkan hari pertunangan sahabat baik aku iaitu noraasikin nasir pd 3hb feb so aku belum lagi berniat utk ke segamat membantu fmly aku membersihkan rumah kami di segamat..pheww...after the engagement day,aku trus ke segamat with my brother azrul azis..

Allah tu Maha Berkuasa,dgn sekelip mata je 1 segamat banjir..mcm lautan..alhamdulillah xlah seburuk bencana seperti yg dialami negara2 luar kan?kita patut bersyukur duduk kat malaysia ni..oklah ada sedikit gmbaran banjir buat tatapan kwn2 dan pembaca blog di luar cna..perlu ingat ujian mcmana pun yg dtg melanda diri kita,perlu hadapi dgn tenang dan jgn panik...ini muhasabah utk diriku juga..

assalammua'laikum...

..

0 comments: